با رشد روز افزون شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام با 700 میلیون کاربر در دنیا و 40 میلیون ایرانی که هر روز به آنها افزوده میشود و همین طور با سرعت رو به جلو حرکت میکند بنرهای تبلیغاتی هم رنگ و بوی دیگری گرفتهاند به عنوان مثال بنرهای تبلیغاتی پست یا استوری اینستاگرام که در ادامه توضیح خواهیم داد که چه تفاوتهایی با هم دارند ، همه اینها باعث شده است که امروز تعریف جدیدی از بنر داشته باشیم ، بنر اینستاگرام یکی از همینهاست که امروزه ما اسم ان را میشنویم ، اما واقعا بنر اینستاگرام چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟ چگونه میتوان یک بنر اینستاگرام طراحی و یا تهیه کرد ؟ همه اینها سوالاتی است که ما امروز در اینجا به آن پاسخ میدهیم . با فرا اینستا همراه باشید تا رازهایی را به شما بگوئیم که کمتر کسی میگوید و شاید نیاز به صرف زمان طولانی برای طراحی یک پست نداشته باشید.
اگر طراح هستید که هیچ ! خودتان میتوانید طرحهای زیبا از بنرهای مختلف را طراحی کنید ، اما اگر طراح فتوشاپ نیستید و برای طراحی بنر برای پست یا استوری اینستاگرام خود مجبورید همیشه دست به دامان طراحان شوید و از هزینههای آن خسته شدید ، یک راه وجود دارد ، خرید لایه باز بنر اینستاگرام پست و استوری که لینک آن را در زیر گذاشته ایم :
خب حالا اصلا لایه باز PSD چیه ؟
لایه باز یا PSD فرمتی از فتوشاپ هستند که میشه به سادگی متن و تصاویر اون طرح رو تغییر داد ، یعنی یک طرح آماده که فقط نیازه شما متن اون رو تغییر بدید و نیاز به هیچ علم و آموزشی نداره ، اما اگر میخواهید بیشتر راجب پی اس دی فتوشاپ اطلاعات بدست بیارید لینک زیر کامل توضیح داده شده :
به همین سادگی که گفتم میتونید بنر مورد نظر خودتون رو داشته باشید و همیشه از همون برای پستهاتون استفاده کنید ، این کار باعث میشه که پیج شما از اعتبار بیشتری در ذهن مخاطب برخوردار بشه و علاوه بر این دارای زیبایی بشود.
خب حالا کمی بحث رو حرفهای تر کنیم :
بنر تبلیغاتی همان عکس یا ویدئویی است که در شبکه اجتماعی اینستاگرام انتشار مییابد ولی تفاوتهایی هم با پست معمولی در اینستاگرام دارد ، حالا چرا متفاوت است و اصلا چه تفاوتهایی دارد را در ادامه بهتان میگویم
یک بنر تبلیغاتی اینستاگرام نباید معمولی باشد چون برای تبلیغ در صفحات پر بازدید و صفحات اینفلوئنسرها قرار داده میشود و علاوه بر بازدید زیاد باید توجه مخاطب را جلب کند و به چشم کاربر بیاید ، در اصل یک بنر تبلیغاتی اینستاگرام خوب باید دارای دو ویژگی مهم باشد که در زیر آمده است .
دقت داشته باشید تفاوتهایی میان عکاسی و طراحی بنر وجود دارد ، برای مثال در عکاسی فضاسازی در تصویربرداری یک اصل مهم است اما در طراحی بنر این موضوع حائز اهمیت چندانی نیست.
حالا هدفمندی چه مفهومی دارد ؟
در این دنیا و به خصوص در عصر ارتباطات هر چیزی دارای هدفی است ، کمتر اقدامی پیدا میشود که بدون هدف انجام شود در رابطه با تبلیغات و بنر اینستاگرام نیز این موضوعه صادق است و شاید بیشتر از هر چیزی دارای اهمیت است ، شما یک بنر را طراحی میکنید و هزینه تبلیغ آن را میپردازید اگر به هدف گذاری اهمیت ندهید تمام تلاش و هزینههای شما به باد خواهد رفت .
اما منظور از هدفمندی بنر چیست ؟
یعنی که باید بدانید دقیقا برای چه چیزی و چه کسی تبلیغ میکنید و اصلا برای چی هزینه تبلیغات میکنید ؟ تبلیغ میکنید که چه اتفاقی بیفتد ؟ با تبلیغات میخواهید چه مخاطبینی را جذب کنید ؟ ، از نظر مخاطبین شما چه چیزی جذاب است ؟ و مخاطب شما چه مشکلاتی دارد که شما میخواهید آن را حل کنید ؟ برای تبلیغات در اینستاگرام باید کاملا هدفمند فکر کرد و تصمیم گرفت ، همه چیز براساس آن هدفگذاری طراحی شود ، تمام متن و تصاویر قرار گرفته شده در تصویر باید یک هدف داشته باشند. در غیر این صورت تبلیغات در اینستاگرام بیهوده است و هزینههای اضافی روی دوش شما خواهد گذاشت و تنها پول خود را دور ریختهاید و اگر این روند را ادامه دهید قطعا به شکستی تلخ منجر خواهد شد.
پس قبل از هر چیزی با خودتان فکر کنید و به سوالات زیر پاسخ دقیق بدهید:
مشخص کنید که مخاطبان تبلیغ شما خانم هستند یا آقا یا اینکه تفاوت جنسیتی ندارد؟ مشخص کنید که چه کسانی قرار است تبلیغات شما را مشاهده کنند ، مثلا اگر محصول شما یک ریش تراش باشد پس باید مخاطبینی که تبلیغ شما را میبینند بیشتر آقایان باشند ، در نتیجه بنری که طراحی میکند و پیجی که انتخاب میکنید که در آن تبلیغات بگذارید باید در زمینه آقایان بیشتر فعالیت داشته باشند و بلکعس تبلیغات رژ لب را نمیتوان در پیجی که بیشتر مخاطب آقا دارد قرار دهید و بنری که طراحی میشود هم باید بیشتر مورد پسند خانمها باشد ، از رنگ ، متن و تصاویر استفاده شده داخل بنر گرفته تا هزاران مورد دیگر.
اگر میخواهید برای پیج اینستاگرام خود فالوئر بخرید یا مدیریت آن را برون سپاری کنید و کار تولید محتوا را انجام دهید ، میتوانید از خدمات فرا اینستا بهرهمند شوید :
مسئله جنسیت یکی از مهمترین عوامل هدفگذاری برای تبلیغات در اینستاگرام است ، پس با توجه به جنسیت مخاطبان خود تبلیغات بنری خود را بسازید ، برای مثال ممکن است قرار دادن یک ریش تراش کنار یک سبد گل تبلیغات جذابی برای آقایان نباشد چون آقایان تمایلی به آن ندارند اما چیدن لوسیون زنانه کنار همان سبد گل یک تبلیغ عالی محسوب میشود!
مخاطبان تبلیغ شما چند سال دارند؟ آیا محصولی که برای آن در اینستاگرام تبلیغ میکنید مربوط به سن خاصی است؟ مثلا اگر صفحه شما مربوط به لباس های اسپرت دخترانه است، مخاطبان شما دخترهای نوجوان و جوان هستند و باید روحیات آنها را برای تبلیغات در اینستاگرام در نظر بگیرید. این دخترها شاد و پرانرژی هستند پس میتوانید برای بنر تبلیغاتی خود رنگ های تند و شاد را به کار ببرید و یا در کپشن از ادبیات رایج آنها استفاده کنید.
آنها اهل کجا هستند؟ کسب و کار شما چه مدلی است؟ آیا یک فروشگاه ثابت در شهر اصفهان دارید؟ ممکن است که اصلا کسب و کار شما اینترنتی باشد و به تمام نقاط ایران ارسال داشته باشید. آیا محل زندگی آنها در فروش شما تاثیر دارد؟ پس روی آن مانور بدهید. مثلا اگر یک فروشگاه در شهر اصفهان دارید و میخواهید آدمها به آنجا بیایند، پس مخاطب شما اصفهانی ها هستند و پست تبلیغاتی شما باید این نکته را به مخاطب نشان بدهد.
آنها به چه چیزی علاقه مند هستند؟ در نظر گرفتن علایق مخاطب، کلید موفقیت تبلیغات در اینستاگرام است. حتی ممکن است کسانی وجود داشته باشند که به کالای شما نیاز نداشته باشند، اما وقتی تبلیغ جذاب شما را میبینند، باعث میشود که به صفحه شما سر بزنند.
امروز داشتن تعامل مشتریان با خریداران در هر زمینهای حائز اهمیت است ، اینکه مشتری را به حال خود رها نگذارید و همیشه حواستان به او باشد از اصلهای مهم تجارت است ، اما شاید تعامل در اینستاگرام معنی و مفهوم دیگری دارد که جداگانه راجب تعامل در اینستاگرام بحث خواهیم کرد .
یک بنر خوب برای بازدهی بالا و مناسب به گونهای است که باعث از بین رفتن سرمایه شما نشود ، یعنی به گونهای صورت پذیرد که مخاطب را جذب خود کند و حداقل یکی از تعاملات را که اینستاگرام آن را مفید میداند از کاربر بگیرد . تعاملی بودن بنر اینستاگرام یعنی اینکه با مخاطب حرف بزند و با او ارتباط برقرار کند و نیاز مخاطب شما را رفع کند این دیگر مهارت شماست که چطور کاری کنید که تبلیغات شما یک تبلیغ خشک و خالی نباشد ، چون هر کسی در حیطه کاری خودش مشکلات کاربران را میداند و باید بداند که آن مشکل با چه چیزی حل میشود ، در واقع همه ما برای رفع یک مشکل هزینه پرداخت میکنیم و تعامل را هم با همان چیزی که رفع کننده مشکل است برقرار میکنیم ، بعد از رفع مشکل ، علایق و سلایق ما هستند که باعث تعامل میشوند اما شما هیچگاه علایق مخاطب خود را بنر نخواهید دانست ، پس روی رفع مشکل مخاطب خود تمرکز کنید.